دنیای دیجیتال

ساخت هدست XR با همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام

ساخت هدست XR با همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام-سامسونگ تل

 همراهان عزیز و ارجمند سامسونگ تل ، رویداد Unpacked سامسونگ فقط شامل رونمایی از پرچمداران جدید این شرکت مانند گوشی هوشمند Galaxy S۲۳ و لپتاپ Galaxy Book ۳ نبود. این شرکت همچنین فاش کرد که در حال کار بر روی دستگاه‌های پوشیدنی مبتنی بر واقعیت گسترده یا تعمیم یافته -مخلوطی از واقعیت افزوده، مجازی و ترکیبی- است.

انتظار می رود اپل هدست واقعیت ترکیبی Reality Pro خود را اواخر امسال با ویژگی های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) عرضه کند. به گفته SamMobile، در جریان رویداد Unpacked امروز، سامسونگ اعلام کرد که با کمک شرکای گوگل و کوالکام، یک هدست واقعیت ترکیبی نیز خواهد ساخت. سامسونگ اشاره کرد که این دستگاه به زودی وارد بازار خواهد شد. سامسونگ از این ابزار پوشیدنی به عنوان یک دستگاه واقعیت توسعه یافته (XR) یاد می کند.

رئیس Samsung MX اعلام کرد که پلتفرم و نرم افزار باید به حد خوبی آماده باشند تا دستگاه موفق شود. این شرکت کره‌ای می‌خواهد از اشتباهات برندهای دیگری که وارد بازار هدست‌های AR/VR/MR شده‌اند درس بگیرد و اقدام به عرضه دستگاهی نپخته و عجولانه نکند. این کاری است که طی سالیان اخیر اپل انجام می‌دهد.

واقعیت مجازی کاربر را در محیطی غوطه ور می کند که می تواند از جعبه خمیر در استادیوم یانکی تا سالنی با صفحه نمایش غول پیکری که محتوای جریانی را نشان می دهد، باشد. واقعیت افزوده یک فید زنده می گیرد و داده های تولید شده توسط کامپیوتر را در بالای آن قرار می دهد. یک مثال خوب از AR، ویژگی «نمای زنده» در Google Maps برای کسانی است که راه می‌روند. نمایشگر یک فید زنده از دوربین عقب را نشان می‌دهد و فلش‌های تولید شده توسط رایانه روی فید قرار گرفته‌اند تا به کاربر نشان دهند که کدام مسیر را باید طی کند.

ساخت هدست XR با همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام-سامسونگ تل

هدست XR سامسونگ از چیپست تخصصی کوالکام استفاده خواهد کرد و سازنده کره ای به واشنگتن پست گفت که متا و مایکروسافت نیز برای تولید هدست XR با سامسونگ همکاری می کنند. پست گزارش داد که رئیس پروژه گفته است که پلتفرم و نرم افزار فقط باید «تا حدودی آماده باشند تا دستگاه موفق شود». این شرکت به دنبال این است که از اشتباهات سایر شرکت هایی که وارد این فضا شده اند اما نرم افزار را به موقع آماده نکرده اند جلوگیری کند.

در حالی که هیچ برچسب قیمتی برای دستگاه پوشیدنی XR سامسونگ ذکر نشده است، طبق گزارش ها، Reality Pro اپل ۳۰۰۰ دلار قیمت دارد و می تواند به سرعت بین VR و AR سوئیچ کند. اعتقاد بر این است که این پیچیده ترین محصولی است که اپل تا به حال ساخته است.

سامسونگ قبلاً در تجارت هدست بوده است زیرا هدست Gear VR را در سال ۲۰۱۵ معرفی کرد که از صفحه نمایش ۵.۷ اینچی QHD SuperAMOLED گلکسی نوت ۴ پشتیبانی می کرد. پس از چند سال، تولید دستگاه متوقف شد. سپس سامسونگ تلاش خود را در تولید یک هدست واقعیت ترکیبی مستقل برای رایانه های شخصی امتحان کرد که توسط این شرکت نیز متوقف شد.

هیروشی لاکهایمر، معاون Google و مسئول پلتفرم‌ها و اکوسیستم، گفت: «فضای هیجان‌انگیزی که گوگل برای مدت طولانی در آن سرمایه‌گذاری کرده است، هم در تجارب و هم در فناوری، واقعیت مجازی و واقعیت مجازی است. این فناوری‌ها جزء لاینفک فاز جدید محاسبات هستند، زیرا می‌توانند نحوه تعامل ما با مردم و اطلاعات را برای انجام کارها در دنیای واقعی تغییر دهند.”

بنابراین اکنون رقابت اپل و سامسونگ فراتر از گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و ساعت‌های هوشمند خواهد بود و شامل هدست‌های واقعیت ترکیبی می‌شود.

«واقعیت تعمیم‌یافته»(Extended reality) که با نام واقعیت گسترده یا نام اختصاری XR نیز نام برده می‌شود، نشان دهنده چندین فناوری جدید و نوظهور است که برای ایجاد تجربه‌های جدید دیجیتال، استفاده شایان توجهی از آن می‌شود. این اصطلاح با واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی ارتباط تنگاتنگی دارد و ترکیبی از آنهاست.

در حالی که هنوز جزئیات زیادی از این دستگاه‌های پوشیدنی جدید سامسونگ وجود ندارد، سخت افزار آن یک نسخه جدید از اندروید و طراحی شده توسط گوگل را اجرا خواهد کرد که متناسب با نمایشگرهای پوشیدنی طراحی شده است و شرکت مشهور کوالکام نیز تراشه‌های آن را تامین خواهد کرد.

ساخت هدست XR با همکاری سامسونگ با گوگل و کوالکام-سامسونگ تل

توسعه سخت افزار XR همچنین مستلزم شراکت با شرکت‌های متا و مایکروسافت خواهد بود، اگرچه سامسونگ هنوز جزئیات بیشتری را ارائه نکرده است.

گفتنی است که شایعاتی مبنی بر اینکه مایکروسافت «هولولنز ۳» را به نفع این پروژه کنار گذاشته است، به گوش می‌رسد.

کارشناسان می‌گویند، این غول فناوری می‌خواهد از اشتباهات رقبای خود که سخت افزارهای مشابه را بدون پشتیبانی قوی عرضه می‌کنند، جلوگیری کند.

سامسونگ با نمایشگرهای پوشیدنی غریبه نیست. این شرکت با Gear VR در سال ۲۰۱۵ وارد بازار شد که از گوشی هوشمند به عنوان نمایشگر و همچنین تامین کننده قدرت محاسباتی استفاده می‌کرد. در سال ۲۰۱۷ نیز این شرکت با HMD Odyssey وارد دنیای هدست‌های واقعیت ترکیبی مبتنی بر رایانه شخصی شد. با این حال، سامسونگ پس از سال ۲۰۱۸ تا حد زیادی این بازار را به رقبایی مانند متا و اچ‌تی‌سی واگذار کرده است.

اینکه اکنون زمان مناسبی است یا نه، بحث دیگری است. کارشناسان می‌گویند، سامسونگ مدتی است که روی جدیدترین ابتکار خود کار می‌کند و ممکن است واکنشی سریع به توسعه یک هدست مجازی توسط شرکت اپل باشد که مدت‌هاست شایعه شده و احتمال دارد که در بهار امسال معرفی شود.

با این اوصاف، شرکت متا با تلاش‌های متفرقه خود و تعدیل ۱۱ هزار کارمند برای کاهش هزینه‌ها در پاییز گذشته دست و پنجه نرم کرده است. در عین حال، مایکروسافت نیز با مشکلاتی دست و پنجه نرم کرده است که شامل توقف فروش هدست سفارشی هولولنز به ارتش آمریکا و گزارش‌هایی است که ممکن است شرکت کل واحد هولولنز را به عنوان بخشی از اخراج‌های اخیر خود کنار بگذارد.

در هر حال آنچه مشخص است این است که سامسونگ، درست در زمانی که برخی از بزرگترین بازیگران این بازار در حال شکست یا عقب نشینی هستند، در حال ورود مجدد به فضای واقعیت ترکیبی است و باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه به موفقیت می‌رسد.

از اینکه تا انتهای این بخش از اخبار سامسونگ تل همراه ما بودید بسیار متشکریم و امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید ، موثر و جالب واقع شده باشد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *