دنیای دیجیتال

بررسی گلکسیS23 و S23 پلاس؛مقایسه دوربین S23 اولترا یا آیفون ۱۴ پرو مکس

بررسی گلکسیS23 و S23 پلاس؛مقایسه دوربین S23 اولترا یا آیفون ۱۴ پرو مکس-سامسونگ تل
 همراهان عزیز و گرامی سامسونگ تل؛ گلکسی S23 و S23 پلاس، قدرتمندتر و زیباتر از گذشته هستند؛ اما درحال حاضر، به‌نسبت S23 اولترا، با قیمت گران‌تری در بازار ایران عرضه می‌شوند.

من برخلاف بسیاری از به‌اصطلاح «گیک»های دنیای موبایل، اعتقاد ندارم که گوشی‌های هوشمند باید هر نسل، تفاوت‌ چشمگیری را در طراحی تجربه کنند یا اندازه‌ی نمایشگر آن‌ها باید تا نزدیکی‌های تبلت پیش بیاید تا ارزش خرید داشته باشند؛ تا چند سال پیش هم به این اعتقاد نداشتم که گوشی‌ها را باید هر سال ارتقا داد، اما وضعیت اقتصادی این‌روزها ایجاب می‌کند هرلحظه توان خرید گوشی داشتید، درنگ نکنید، چون ممکن است سال بعد برای ارتقا، بودجه‌ی کافی نداشته باشید!

به‌همین‌خاطر، ظاهر و حتی مشخصات فنی کم‌وبیش مشابه گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس با نسل پیش از نظر من، نکته‌ی منفی به‌شمار نمی‌رود؛ به‌ویژه چون سامسونگ به فرمول برنده‌ای که می‌خواست، رسیده و حالا نوبت رقبا به‌ویژه گوگل است تا دست‌کم در زمینه‌ی هویت محصول، به پای غول کره‌ای برسند. هرچند شباهت زیاد این دو مدل گوشی به هم، نیاز به حضور هر دو در خانواده‌ی گلکسی اس را زیر سوال می‌برد.

با بررسی گلکسی S23 و S23 پلاس سامسونگ همراه ما باشید تا ببینیم آیا قدرتمندترین تراشه‌ی این روزهای دنیای اندروید، یعنی Snapdragon 8 Gen 2، آن هم با برچسب اختصاصی «for Galaxy»، توانسته است تفاوت چشمگیری در عملکرد این دو گوشی نسبت‌به نسل قبل ایجاد کند؛ و اینکه بین این دو مدل، کدام بیشتر به کارتان می‌آید.

طراحی و کیفیت ساخت گلکسی S23 و S23 پلاس

اتفاق خوبی که برای سری S23 افتاد، یک‌دست شدن چینش ماژول دوربین در هر سه مدل بود. سامسونگ دو سال پیش و در اقدامی که آن زمان بحث‌برانگیز شد، برآمدگی یکپارچه‌ی دوربین با فریم در گلکسی S21 اولترا را کنار گذاشت و در S22 اولترا، هرکدام از دوربین‌ها را مستقل از هم و به‌صورت جزیره‌ای روی سطح گوشی قرار داد؛ تصمیمی که شاید برای افراد مبتلا به ترایپوفوبیا آزاردهنده باشد؛ اما از سوی دیگر، پایبندی سامسونگ به طراحی جسورانه‌اش و بسط دادن آن به مدل‌های دیگر باعث می‌شود تصمیمی که زمانی بحث‌برانگیز بود، حالا به‌عنوان بخشی از هویت گوشی‌های سامسونگ به‌شمار رود و چشم کاربران هم تاحدودی به آن عادت کند.

تنها فرقی که S23 و S23 پلاس از لحاظ ظاهری با هم دارند این است که مدل پلاس حدود ۱۱ میلی‌متر بلندتر، حدود ۶ میلی‌متر عریض‌تر و ۲۸ گرم سنگین‌تر است؛ پس اگر دوست دارید صفحه‌نمایش گوشی‌تان به‌جای ۶٫۱ اینچ، ۶٫۶ اینچی و عمر باتری هم کمی (در حد دو، سه ساعت) بیشتر باشد، مدل پلاس را انتخاب کنید. هرچند، مدل استاندارد به‌حدی خوش‌دست است که آرزو می‌کردم تمام گوشی‌ها فقط در این سایز ساخته می‌شدند!

  • اتفاق خوب برای سری S23: یک‌دست شدن طراحی ماژول دوربین‌ در هر سه مدل

در دنیای گوشی‌های اندرویدی، کیفیت ساخت گوشی‌های سری S سامسونگ مثال‌زدنی است و خانواده‌ی S23 حتی از پیش هم مقاوم‌تر شده‌اند. پنل شیشه‌ای جلو و پشت S23 و S23 پلاس دقیقا مانند مدل اولترا به گوریلا گلس ویکتوس ۲ مجهز شده‌اند که به‌گفته‌ی سامسونگ، نسبت به نسل قبل، ارتقای قابل‌توجهی را دربرابر ضربه پیدا کرده‌اند. سامسونگ می‌گوید که به‌لطف گوریلا گلس ویکتوس ۲ که برای اولین بار در سری S23 به‌کار رفته، این خانواده می‌تواند در برابر سقوط از فاصله‌ی یک متری روی سطح بتن و دو متری روی آسفالت دوام بیاورد. دور گوشی‌ها را نیز فریم آلومینیومی مقاومی دربرگفته و گواهی IP68 اجازه می‌دهد تا حداقل روی کاغذ، بتوانند به مدت نیم ساعت در آب با عمق ۱٫۵ متر دوام بیاورند.

گلکسی اس ۲۲ و اس ۲۲ پلاس در رنگ‌های مشکی، کرمی، سبز یشمی و یاسی مایل‌به صورتی در بازار موجود است که ما برای بررسی، S23 مشکی و S23 پلاس سبز را در اختیار داشتیم. مات بودن پنل زیبایی خاصی به رنگ‌ها بخشیده و اثر انگشت و رد چربی به‌شکل محسوسی نمایان نبود؛ هرچند احتمال می‌دهیم در مدل‌های روشن‌تر، لکه حتی کمتر از مدل مشکی به چشم بیاید. درضمن، کره‌ای‌ها برای کاربرانی که S23 و S23 پلاس را از فروشگاه آنلاین خود شرکت خریداری کنند دو رنگ خاکستری تیره و لیمویی را نیز در نظر گرفته‌اند.

صفحه‌نمایش و اسپیکر گلکسی S23 و S23 پلاس

کهکشانی‌های سامسونگ جز در زمینه‌ی روشنایی، تفاوت چشمگیری را در مقایسه با نسل پیشین تجربه نمی‌کنند؛ نرخ نوسازی روی ۱۲۰ هرتز تنظیم شده و وضوح تصویر نیز همچنان برابر با ۲۳۴۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است.

حاشیه‌های کم نمایشگر درکنار لبه‌های تخت، تجربه‌ای مشابه گوشی‌های آیفون را دراختیار کاربر می‌گذارد که در این زمینه نسبت نمایشگر به بدنه در گلکسی S23 معادل ۸۷ درصد و در S23 پلاس به ۸۸ درصد می‌رسد!

محتوا در نمایشگر گلکسی‌ها به نرم‌ترین حالت ممکن به‌تصویر کشیده می‌شود و مشاهده ویدیوهای HDR نیز لذت استفاده از دستگاه را دوچندان می‌کند. به‌شخصه وجود نمایشگر تخت را بسیار بیشتر از لبه‌های خمیده یا حتی ۲.۵D می‌پسندم و باور دارم که چنین اقدامی درنهایت دوام دستگاه در طولانی‌مدت و مقاومت آن دربرابر ضربات را به‌شکل قابل توجهی بهبود می‌دهد.

  • فوق‌العاده در تولید روشنایی، نسبتا ضعیف در دقت رنگ

با گذر از صحبت‌های سلیقه‌ای به بررسی عملکرد نمایشگر می‌رسیم؛ جایی که نمایشگر علی‌رغم عملکرد بسیار خوب روشنایی که به بیش از ۱۷۵۰ نیت دست می‌یابد، درزمینه‌ی دقت رنگ ناامیدکننده ظاهر می‌شود.

تفاوتی ندارد که پروفایل رنگی Natural را انتخاب کنید یا Vivid؛ در هر دو حالت رنگ‌هایی با دمای خثتی؛ اما غیردقیق را دریافت خواهید کرد. برای اطمینان از نتیجه، بارها آزمون را تکرار کردیم، اما نتیجه هربار با درصد خطایی ناچیز، یکسان بود.

نرم‌افزار و تجربه‌ی کاربری گلکسی S23 و S23 پلاس

سامسونگ در خانواده‌ی گلکسی S23 از نسخه‌ی ۵٫۱ پوسته‌ی اختصاصی One UI استفاده می‌کند که برپایه‌ی اندروید ۱۳ توسعه یافته است. One UI 5.1 تفاوت چشمگیری با One UI 5 ندارد و ویژگی‌های جدید آن در ویجت جدید باتری و تشخیص اشیا در گالری تصاویر محدود می‌شود.

سامسونگ ویژگی تشخیص اشیا در گالری را به‌طور کامل از iOS به One UI افزوده است. به‌طور کلی تمامی جلوه‌ها و حتی روند انجام کار نیز مشابه گوشی‌های آیفون انجام می‌شود. متاسفانه در بررسی‌های ما روند جدا کردن سوژه از پس‌زمینه بسیار کندتر از رقیب کوپرتینویی انجام می‌شود و به‌نظر می‌رسد که گالری تصاویر به‌طور تمام و کمال از پتانسیل‌های سخت‌افزاری تراشه استفاده نمی‌کند. ازاین‌رو امیدواریم که در به‌روزرسانی‌های آتی این مشکل نیز برطرف شود.

به‌جرات می‌توان گفت که پوسته‌ی One UI سامسونگ یکی از سبک‌ترین و ساده‌ترین رابط‌های کاربری دنیای اندروید به‌شمار می‌رود. برای اثبات این موضوع نیازی به ارائه‌ی دلیل‌های عجیب و غریب نیست و کافی است تا نگاهی به ویژگی‌های نرم‌افزاری و شکل اجرای آن داشته باشیم.

مثلا برای شناور کردن پنجره‌ای تنها باید انگشت خود را از گوشه بالای تصویر به مرکز آن بکشید. به‌همین راحتی! یا با استفاده از نرم‌افزار Link to Windows می‌توانید برنامه‌های گوشی خود را روی کامپیوتر اجرا کنید یا بدون استفاده از گوشی، هات‌اسپات آن را فعال و ویندوز خود را به اینترنت متصل کنید.

افزون‌براین امکان نصب Expert RAW از طریق اپلیکیشن دوربین نیز فراهم شده است و دیگر نیازی به جستجو در فروشگاه Galaxy Store نیست. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید کنترل وسیع‌تری روی سنسورهای دوربین داشته باشید.

درکنار ویژگی‌های مختلف که به‌دلیل محدودیت وقت و کلمات توان اشاره به تمامی آن‌ها را نداریم، One UI، گزینه‌های شخصی‌سازی متعددی را نیز دراختیار کاربر می‌گذارد. برای مثال One UI به‌طور کامل از پالت‌رنگی اندروید پشتیبانی می‌کند و این پشتیبانی مشابه آنچه که در MIUI تجربه کرده‌ایم، ناقص نیست.

  • بهترین تجربه اندروید… بعد از پیکسل!

یکی از ویژگی‌های کمتر موردتوجه قرارگرفته‌ی گوشی‌های پرچمدار سامسونگ ویژگی DeX است که حالا با قدرت‌گرفتن از Snapdragon 8 Gen 2 for Galaxy به‌مراتب عملکرد بهتری می‌تواند داشته باشد. کافی است تا با اتصال دسته‌ای بی‌سیم و یک مانیتور، گوشی خود را تبدیل به کنسولی گیمینگ کنید! البته نه یک کنسول نسل نهمی، بلکه کنسولی تمام‌عیار برای اجرای بازی‌های موبایلی.

از سوی دیگر با اضافه‌شدن ماوس و کیبورد، امکان استفاده از نرم‌افزارهای حرفه‌ای دنیای موبایل برای انجام کارهایی مثل ویرایش فایل‌های آفیس، عکس و ویدیو وجود دارد. به‌طور کلی، حالت DeX پتانسیل‌ زیادی برای تبدیل شدن به یک ویژگی محبوب و کاربردی را دارد که به‌دلیل برخی از محدودیت‌ها مانند نبود نرم‌افزار مناسب، تاکنون به جایگاه اصلی خود دست‌پیدا نکرده است.

سخت‌افزار، تجربه بازی و عمر باتری گلکسی S23 و S23 پلاس

بیش از ۶ سال از زمان معرفی گلکسی S8 می‌گذرد؛ دستگاهی که درکنار شروع موج مدرن‌شدن گوشی‌های هوشمند سامسونگ، روند دیگری را نیز آغاز کرد: استفاده از دو تراشه برای نقاط مختلف جهان!

درابتدا میان عملکرد تراشه‌ها فاصله‌ی چشمگیری وجود نداشت، اما رفته‌رفته و با درجا زدن بخش نیمه‌هادی سامسونگ و قدرت‌گرفتن هرچه بیشتر کوالکام، تراشه‌های اگزینوس در کهکشانی‌ها تبدیل به پاشنه‌ی آشیلی شدند که حتی برخی از خریداران را به سمت شکایت از غول کره‌ای سوق داد!

جنجال‌های ایجادشده بر سر شکاف عملکردی موجود بین گلکسی‌های اگزینوس و اسنپدراگون، درنهایت سامسونگ را مجبور کرد تا با نوشیدن جام زهر، استفاده از تراشه‌های اگزینوس را کنار بگذارد و خانواده‌ی گلکسی S23 را در تمامی بخش‌های جهان به‌همراه تراشه Snapdragon 8 Gen 2 عرضه کند.

البته سامسونگ با افزودن پسوند «for Galaxy» به نام تراشه، ردپایی از خود و محصولات خود در تراشه به‌جای گذاشت. هرچند که تغییرات تنها به نام‌گذاری محدود نمی‌شود و با افزایش فرکانس هسته‌ها شاهد نسخه‌ای اورکلاک شده از Snapdragon 8 Gen 2 هستیم؛ اما درعمل و درنهایت شگفتی، نه‌تنها بهبود چشمگیری به‌چشم نمی‌خورد، بلکه با تراشه‌ای نه‌چندان پایدار طرف هستیم. در سوی دیگر، برخلاف ادعاهای سامسونگ دربار‌ه‌ی بهبود سیستم خنک‌کننده، درزمان تحت فشار بودن تراشه، بدنه‌ی دستگاه به‌شکل قابل‌توجهی داغ می‌شود.

کیفیت دوربین گلکسی S23 اولترا یا آیفون ۱۴ پرو مکس؟

آیفون ۱۴ پرو مکس یا گلکسی S23 اولترا؛ کدام‌ گوشی بهترین تجربه‌ی عکاسی و فیلم‌برداری را در میان پرچم‌داران ۲۰۲۳ دارند؟

گلکسی S23 اولترا؟ آیفون ۱۴ پرو مکس؟ یا حتی گلکسی S22 اولترا؟ کدام‌یک از این گوشی‌ها می‌توانند لقب بهترین گوشی برای عکاسی و فیلم‌برداری را در بازار ایران مال خود کنند؟ برای پی‌بردن به پاسخ، در ادامه با مقایسه‌ی دوربین بهترین پرچم‌داران ۲۰۲۳ همراه سامسونگ تل باشید.

دوربین

به بخشی می‌رسیم که هر دو پرچمدار نسبت به نسل قبلی پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند و رقابت آن‌ها بسیار سخت و نزدیک شده است. ایفون ۱۴ پرو مکس مانند نسل قبل از سه لنز عریض، فوق عریض و تله فوتو استفاده می‌کند و گلکسی S23 اولترا دارای چهار لنز عریض، فوق عریض، تله فوتو و پریسکوپ تله فوتو است. در ادامه به بررسی هر دوربین خواهیم پرداخت تا مشخص شود کدام پرچمدار عملکرد بهتری دارد.

دوربین اصلی

سامسونگ برای اولین بار در گوشی‌های خود به سراغ سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی رفته است تا عملکرد دوربین پرچمدار خود را وارد مرحله جدیدی کند. این سنسور مدل Samsung ISOCELL HP2 با اندازه ۱/۱.۳ اینچی و اندازه پیکسل ۰.۶ میکرونی پشت لنزی ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/1.7 قرار گرفته و از لرزشگیر اپتیکال تصویر، فوکوس خودکار تشخیص فاز چندجهته و فوکوس لیزری پشتیبانی می‌کند. تصاویر این دوربین به صورت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رسند؛ چرا که ۱۶ پیکسل برای جذب نور بهتر درون یک پیکسل قرار می‌گیرند.

در طرف دیگر بالاخره اپل هم سنسور ۱۲ مگاپیکسلی خود را کنار گذاشته و از سنسوری ۴۸ مگاپیکسلی استفاده کرده است. این موضوع را می‌توان پیشرفت اصلی ۱۴ پرو مکس نسبت به نسل قبلی دانست. این سنسور مدل Sony IMX803 با اندازه ۱/۱.۲۸ اینچی و اندازه پیکسل ۱.۲۲ میکرونی در پشت لنزی ۲۴ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/1.8 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال سنسور شیفت نسل دوم پشتیبانی می‌کند و با ترکیب پیکسل‌ها به صورت پیش‌ فرض تصاویری ۱۲ مگاپیکسلی به ثبت می‌رساند.

در ابتدا به سراغ عکس‌های ایفون ۱۴ پرو مکس برویم. این تصاویر دقیقا همان چیزی هستند که از اپل انتظار داریم، یعنی در عکس‌ها نویز دیده نمی‌شود، دقت رنگ بسیار خوب است و کنتراست بسیار خوبی را شاهد هستیم. به لطف Smart HDR عکس‌ها رنج دینامیکی وسیعی دارند و کاملا هم طبیعی به نظر می‌رسند. در کل کیفیت تصاویر بی‌نظیر است و فقط می‌توان به شارپنس در جزئیات شلوغ مانند چمن و برگ درختان ایراد گرفت.

البته اپل حالت RAW و عکاسی ۴۸ مگاپیکسلی نیز برای شما در نظر گرفته است که نتیجه به‌واقع تحسین‌برانگیز است. این عکس‌ها شارپنس فوق‌العاده‌ای دارند و مشکل گفته شده در بالا کاملا حل می‌شود و جزئیات تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند. این تصاویر از همه نظر تقریبا بی‌نقص هستند و نمی‌توان هیچ ایرادی به آن‌ها وارد کرد.

نمونه تصویر ثبت شده با دوربین اصلی ایفون ۱۴ پرو مکس:

اما داستان ستاره جدید کهکشان سامسونگ چگونه است؟ این گوشی می‌تواند به لطف سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی خود رقیب بسیار قدرتمندی مانند ایفون ۱۴ پرو مکس را شکست دهد؟ عکس‌های ثبت شده با گلکسی S23 اولترا کیفیت بسیار خوبی دارند. دقت رنگ در این تصاویر به خوبی رقیب نیست و رنگ‌ها کمی غلیظ‌تر و البته گرم‌تر از حالت عادی و طبیعی به ثبت می‌رسند. جذب نور در عکس‌ها دقیق است و در کل شاید شما این تصاویر غلیظ‌تر را بیشتر بپسندید.

شارپنس عکس‌ها به نسبت نسل قبلی بسیار بهتر شده و حالا حتی در لبه‌ها هم سوژه‌ها واضح ثبت می‌شوند. به لطف سنسور ۲۰۰ مگاپیکسلی سطح جزئیات هم بهتر است و نویز کمتری نسبت به قبل دیده می‌شود. به غیر از حالت پیش فرض ۱۲ مگاپیکسلی شما می‌توانید در حالت ۵۰ و ۲۰۰ مگاپیکسلی نیز عکاسی کنید. تصاویر ۵۰ مگاپیکسلی جزئیات بیشتری دارند و خوشبختانه سطح رنج دینامیکی آن‌ها نیز کاهش پیدا نمی‌کند. حالت ۲۰۰ مگاپیکسلی اما خیلی جذاب نیست؛ چرا که حجم عکس‌ها بسیار زیاد می‌شود و به‌علاوه آن‌گونه که باید و شاید جزئیات بیشتر نمی‌شود.

نمونه عکس‌ ثبت شده با دوربین اصلی گلکسی s23 اولترا:

در زمینه فیلم‌برداری همیشه برتری با ایفون‌های اپل بوده است و امسال هم همین داستان تکرار می‌شود. ایفون ۱۴ پرو مکس می‌توانید در نهایت کیفیت ۴K 60fps فیلم‌برداری کند و این رزولوشن برای s23 اولترا برابر با ۸K 30fps است. با این وجود ویدئوهای ضبط شده با نماینده اپل کیفیت بهتری دارند و در یک کلام فوق‌العاده‌اند. فیلم‌های s23 اولترا هم بسیار خوب هستند اما نمی‌توانند به خوبی رقیب باشند.

در نهایت پس برنده دوربین اصلی کدام گوشی است؟ در نظر داشته باشید که هر دو گوشی دوربین‌های بی‌نقصی دارند و قطعا هر کدام را که خریداری کنید می‌توانید عکس‌ها و ویدئوهای بسیار جذابی به ثبت برسانید. در مقاوم مقایسه اما در زمینه فیلم‌برداری که برنده ایفون ۱۴ پرو است و این برتری در زمینه عکاسی هم با اختلاف جزئی دیده می‌شود. عکس‌های ۱۴ پرو مکس جذب نور دقیق‌تری دارند و دقت رنگ آن‌ها نیز بالاتر است. البته باید اشاره کنیم که برتر دانستن دوربین اصلی ۱۴ پرو مکس در همه زمینه‌ها صحیح نیست و این گفته به طور کلی ذکر می‌شود.

دوربین فوق عریض

دوربین فوق عریض گلکسی s23 اولترا سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی مدل Sony IMX564 با اندازه ۱/۲.۵۵ اینچی و اندازه پیکسل ۱.۴ میکرونی دارد. این سنسور پشت لنزی ۱۳ میلی‌متری با دیافراگم F/2.2 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند تا بتواند تصاویر نمای نزدیک هم با آن به ثبت برسانید که البته در بخش‌های بعدی بیشتر به آن پرداخته می‌شود.

نمونه عکس‌ دوربین فوق عریض s23 اولترا:

ایفون ۱۴ پرو مکس دارای دوربین فوق عریض با سنسور ۱۲ مگاپیکسلی است. این سنسور با اندازه ۱/۲.۵۵ اینچی و اندازه پیکسل ۱.۴ میکرونی در پس لنزی ۱۳ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.2 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید از این دوربین برای ثبت تصاویر ماکرو نیز استفاده کنید.

نمونه عکس‌ دوربین فوق عریض ایفون ۱۴ پرو مکس:

دوربین‌های فوق عریض معمولا کیفیت خیلی عالی ندارند، حتی در گوشی‌های پرچمدار، اما اپل و سامسونگ با پرچمداران جدید خود خلاف این موضوع را ثابت کرده‌اند. عکس‌های فوق عریض هر دو گوشی بسیار خوب است. در این تصاویر جزئیات زیادی دیده می‌شود و دقت رنگ، کنتراست و رنج دینامیکی بسیار دقیق و مناسب است. در این قسمت برنده‌ای نداریم اما اگر بخواهیم خیلی دقیق دو گوشی را مقایسه کنیم شاید بتوان با برتری بسیار جزئی s23 اولترا را برنده اعلام کرد.

تله فوتو

دوربین تله فوتو نماینده اپل سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۳.۵ اینچی دارد و در پشت لنزی ۷۷ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم f/2.8 قرار گرفته است. این دوربین از فوکوس خودکار تشخیص فاز و لرزشگیر اپتیکال پشتیبانی می‌کند و می‌تواند تا ۳ برابر به صورت اپتیکال به روی سوژه‌ها زوم کند.

در طرف دیگر گلکسی s23 اولترا دو دوربین تله فوتو دارد، یکی با زوم اپتیکال ۳ برابری و یکی پریسکوپ تله فوتو با زوم اپتیکال ۱۰ برابری. دوربین تله فوتو دارای سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۳.۵۲ اینچی و اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرونی است. این سنسور پشت لنزی ۷۰ میلی‌متری با گشودگی دیافراگم F/2.4 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

نمونه عکس‌ تله فوتو اس ۲۳ اولترا:

دوربین پریسکوپ تله فوتو هم سنسوری ۱۰ مگاپیکسلی با اندازه ۱/۳.۵۲ اینچی و اندازه ۱.۱۲ میکرونی دارد. این سنسور در پس لنزی ۲۳۰ میلی‌متری با دیافراگم F/4.9 قرار گرفته و از فوکوس خودکار تشخیص فاز دو پیکسلی و لرزشگیر اپتیکال تصویر پشتیبانی می‌کند.

عکس‌های تله فوتو ایفون ۱۴ پرو مکس جزئیات و شارپنس خوبی دارند و دقت رنگ آن‌ها نیز بالا است. رنج دینامیکی وسیع و کنتراست بالا باعث می‌شود در نهایت عکس‌های خوبی به‌دست بیاید. عکس‌های تله فوتو گلکسی s23 اولترا نیز کیفیت خوبی دارند و تنها ایرادی که می‌توان به آن‌ها وارد کرد جذب نور زیاد در برخی از عکس‌ها است که باعث می‌شود دقت رنگ و رنج دینامیکی کاهش پیدا کند.

ایفون ۱۴ پرو مکس در حالت کلی می‌تواند تا ۱۵ برابر به صورت دیجیتالی به روی سوژه‌ها زوم کند و این عدد برای کهکشانی سامسونگ ۱۰۰ برابر است. پس به طور کلی اگر بخواهید تا ۳ برابر به روی سوژه‌ها زوم کنید، برتری جزئی را با ایفون ۱۴ پرو مکس می‌دانیم، اما اگر به مقدار بیشتری زوم نیاز داشته باشید بدون شک s23 اولترا برنده خواهد بود.

ماکرو

دوربین فوق عریض هر دو گوشی از فوکوس خودکار پشتیبانی می‌کنند و این یعنی شما می‌توانید با دوربین فوق عریض تصاویر نمای نزدیک یا ماکرو نیز به ثبت برسانید. عکس‌های ماکرو کیفیت بسیار خوبی دارند؛ چرا که کیفیت دوربین فوق عریض بالا است و تصاویری با دقت رنگ خوب و جزئیات بالا به ثبت می‌رساند.

نمونه ماکرو‌های ایفون ۱۴ پرو مکس:

نمونه ماکروهای اس ۲۳ اولترا:

پرتره

هر دو گوشی قادر به ثبت تصاویر پرتره هستند. گلکسی s23 اولترا می‌تواند در حالت زوم ۱ برابری و ۳ برابری پرتره ثبت کند. این تصاویر در اکثر مواقع برش بسیار دقیقی دارند و پس‌زمینه نیز به حالت طبیعی مات می‌شود. سوژه جزئیات کافی دارد و کنتراست و شارپنس آن نیز رضایت‌بخش است. طبق عکس‌های گرفته شده پرتره‌های ۳x جذاب‌تر هستند، هرچند که عکس‌های ۱x مقداری جزئیات بهتری دارند.

نمونه پرتره‌ ایفون ۱۴ پرو مکس:

ایفون ۱۴ پرو مکس می‌تواند در سه حالت ۱ برابر، ۲ برابر و ۳ برابر تصاویر پرتره را به ثبت برساند. تصاویر پرتره برش عالی دارند و حالت پیش فرض نیز ۲x است که عملکرد تحسین‌برانگیزی هم دارند و تصاویر فوق‌العاده جذابی به ثبت می‌رساند. پس‌زمینه عکس‌ها در نمونه‌های گرفته شده با ۱۴ پرو مکس مقداری طبیعی‌تر از رقیب است.

نمونه پرتره‌اس ۲۳ اولترا:

در نهایت با اختلاف بسیار کم می‌توانیم برنده را پرتره‌های ۱۴ پرو مکس بدانیم.

سلفی

کهکشانی کره‌ای از دوربین سلفی با سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند که روی کاغذ نسبت به سنسور ۴۰ مگاپیکسلی s22 اولترا یک پس‌رفت به حساب می‌‌آید، اما در عمل شما نتایجی تقریبا مشابه با نسل قبل دریافت خواهید کرد. این عکس‌ها نویز کمتری نسبت به نسل قبلی دارند و از نظر رنج دینامیکی و دقت رنگ هم خوب هستند و تنها می‌توانیم مقداری کمی جزئیات تصاویر را کمتر از نسل قبلی بدانیم.

نمونه عکس‌ سلفی اس ۲۳ اولترا:

سلفی نماینده آمریکایی‌ها نیز دارای سنسوری ۱۲ مگاپیکسلی است و طبق انتظار تصاویر بسیار خوبی به ثبت می‌رساند. نویز در این عکس‌ها به خوبی کنترل می‌شود و رنج دینامیکی نیز وسیع است. در این تصاویر جزئیات بسیار زیادی را شاهد هستیم و رنگ‌ها نیز نزدیک به واقعیت ثبت می‌شوند. در این بخش اعلام گوشی برتر مقداری دشوار است و دو رقیب عملکرد بسیار نزدیکی دارند، هرچند در نهایت شاید مقدار بسیار کمی سلفی‌های ایفون ۱۴ پرو مکس دقیق‌تر باشد.

نمونه عکس‌ سلفی ۱۴ پرو مکس:

با گلکسی s23 ultra این بخش را آغاز می‌کنیم، پرچمداری که بدون شک اصلی‌ترین ویژگی‌ آن برخورداری از قلم S-Pen است. این قلم قبل‌تر به روی سری نوت از گوشی‌های سامسونگ دیده می‌شود و پس از حذف این سری به گوشی‌های اولترا سری s اضافه شد. گلکسی s21 اولترا از قلم پشتیبانی می‌کرد اما جایگاهی برای آن نداشت اما از s22 اولترا به بعد این قلم دقیقا مانند سری نوت به بخش پایینی گوشی اضافه شد.

قلم این گوشی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و تأخیر آن بسیار کم است. این موضوع باعث می‌شود هنگام نوشتن با قلم یا طراحی کردن حس استفاده از قلم و کاغذ را داشته باشید. از طریق قلم می‌توانید ژست‌های حرکتی مختلفی را انجام دهید و راحت‌تر با گوشی کار کنید. در عمل این که قلم تا چه حد برایتان کاربردی است به نوع استفاده شما بستگی دارد.

در سوی دیگر اپل به ایفون ۱۴ پرو مکس قابلیت ارتباط ماهواره‌ای را اضافه کرد که البته در ایران کاربردی ندارد و باعث می‌شود تا در مناطق دور افتاده که هیچ آنتن یا سیگنالی وجود ندارد بتوانید برای افراد پیام بفرستید و آن‌ها را از وضعیت خود باخبر کنید.

جمع بندی

در این مطلب به طور کامل بهترین پرچمدار سامسونگ و اپل را با هم مقایسه کردیم تا مشخص شود کدام مدل ارزش خرید بالاتری دارد. در نظر داشته باشید که در بازار ایران هنوز وضعیت ریجستری ایفون ۱۴ پرو مکس مشخص نیست و ممکن است این محصول ریجستر نشود و در این صورت دیگر امکان استفاده از گوشی با سیم‌کارت وجود نخواهد داشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *